teisipäev, 7. juuni 2016

Olen ükssarv, sh maagiline.

Keegi tõenäoliselt ei loe mu postitusi täpselt, aga vahel, kui mul igav on, panen ma selga tutu, pähe hiigelsarve, raputan end sädelusega üle ja kepslen köögis ringi, teeseldes, et olen maagiline ükssarv.

Endalegi märkamatult komistasin järjekordse ahelkirja otsa. Seekord on vaja kopeerida ja enda profiilile postitada eelpool olev ükssarviku tekst, et teadvustada rinnavähki. See eesmärk tuleb ilmsiks muidugi alles siis, kui oled kellegi teise samasisulist postitust laikinud või kommenteerinud. Ehk siis haigusest teavitatakse ainult neid, kellel on piisavalt huumorimeelt, et oma sõbra-tuttava veidra huvi peale kuidagi reageerida. Valitud seltskond.

Okei, vajutasin siis minagi saatuslikul nupul, mis haaras mind mängu kaasa. Kas ma olen nüüd rinnavähist rohkem teadlik? Korraks kerkis see sõna jälle mu teadvusesse, aga edasi?
Mis haigusega täpsemalt tegu on?
Mis sellesse haigestumist soodustab?
Kuidas seda vältida?
Millised on ravivõimalused?
Milline on minu tõenäosus ja riskitegurid haigestuda?
Kas see on ainult naiste haigus?
Millal peaksin kontrolli minema?
Mida tunneb ja elab läbi inimene, kellel on haigus diagnoositud?

Mulle meenus eelmine haigust teadvustav kampaania, kus fookuses oli lihashaigus, mis tekitab tunde, nagu kallataks jääkülma vett krae vahele. Muidugi leidus inimesi, kelle jaoks oli haigusest palju olulisem end proovile panna, teha midagi ekstreemset, enda vaprust ka teistele näidata. Seda ei pane ma üldse pahaks. Õnneks leidus ka hulgaliselt inimesi, kes tõepoolest tundsid haiguse vastu huvi, see jõudis meediasse, mis võimaldas teha laialdast teavitustööd, ning koguti ka raha haiguse all kannatajatele ja nende lähedastele.

Mida head teevad aga ükssarved?

Ega midagi, haarasin ise ükssarvel sarvest ja uurisin, mis värk selle rinnavähiga on, et sellest jagamismängust ka reaalne kasu oleks. Maailmaparandajate värk :)

Rinnavähk on kõige sagedamini esinev pahaloomuline kasvaja naistel. Eestis haigestub iga 25. naine. Nüüd mõtle, mitu naist Sul Facebooki sõbralistis on. (Tehes oletuse, et mul on seal mehi-naisi võrselt, on minu tutvusringkonnas statistiliselt 18 naist tulevikus selle kurja diagnoosiga).

Riskitegurid: vanus, haiguse esinemine varem endal või perekonnas, östrogeenide suurem toime, kokkupuude vähki tekitavate ainetega, eluviis (vähene liikumine, alkoholiga liialdamine), lastetus või esimese lapse sünd pärast 30. eluaastat. Risk väheneb sünnituste arvu kasvades. Maa tuleb täita lastega!!!

Kontrollida tuleb end regulaarselt alates 20. eluaastast (mitte siis, kui oled juba 50) ning arsti juurde minna KOHE, kui märkad midagi tavapärasest erinevat. Juhend kontrolliks on SIIN. Kas teadsid, et selle jaoks on lausa oma mobiilirakendus? Muidugi tasub käia ka sõeluuringus, kuna siis on võimalik avastada haigus juba siis, kui see veel enda silmale ja käele märgatav pole.
Kui haigus on avastatud varakult, on võimalik sellest täielikult paraneda. Ravimeetodite hulka kuuluvad kirurgiline ravi, keemiaravi, kiiritusravi, hormoonravi ning bioloogiline ravi.

Rinnavähil kirjeldatakse 4 staadiumit. Esimese staadiumi kasvaja mõõtmed on alla 2 cm. Teise staadiumi kasvaja mõõtmed jäävad vahemikku 2-5 cm või on haaratud kaenlaalused lümfisõlmed või esinevad mõlemad tunnused. Samas puuduvad vähi leviku tunnused teistesse organitesse. Kolmanda staadiumi kasvaja mõõtmed on üle 5 cm. Rind võib olla tursunud, rinna kuju muutunud. Tavaliselt on haaratud kaenlaalused lümfisõlmed, need võivad olla omavahel kinnitunud, moodustades tihke paketi. Puuduvad vähi leviku tunnused teistesse organitesse. Neljanda staadiumi kasvaja võib olla igasuguse suurusega, kuid tavaliselt on haaratud piirkondlikud lümfisõlmed ja vähk on levinud teistesse keha piirkondadesse. Teistes organites on tekkinud uued rinnavähi kolded – siirded ehk metastaasid.
Esimeses staadiumis avastatud vähiga naistest on 5 aasta möödudes elus peaaegu kõik, samas kolmandas staadiumis diagnoositud vähiga patsientidest vaid umbes pooled.  
Rinnavähk pole ainult naiste pärusmaa, umbes 1% haigusjuhtudest esineb meestel.

Seda, mida tunneb inimene, kellel on rinnavähk diagnoositud, on väga keeruline kirjeldada. Mõningase aimduse saab brošüürist, mis asub: SIIN. Väga kurb!


Kasutatud materjal ja lisainfo:
http://www.rinnavahk.ee/
http://www.kasvaja.net/rinnavahk/ 
http://www.kliinikum.ee/ho/info-haiguste-kohta/83-rinnavaehk

Nüüd olen palju targem, loodetavasti Sina ka.

Päikest!


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar